De niet zo Stille Oceaan

Gisteren, woensdag, hebben we de perfecte voorlaatste dag in Nicaragua ingezet met een ontbijt in het hostel. Voor de eerste keer in vele dagen stond er geen Gallo pinto op het menu, maar konden we kiezen uit fruitsla of pannenkoekjes. Om 8 uur vertrok de bus richting van het Reserva Natural Guan Venado. De eerste stop was de kwekerij van de Concha Negra, een bedrijfje opgericht in 2003 dat vis droogt en verwerkt tot visburgers. We hebben afwisselend mogen helpen met het maken van de burgers en een wandeling gemaakt tussen de mangroves, een boomsoort die in een moerassig gebied groeit. Het avontuurlijke parcours, over plankjes en een houten brug, heeft geen slachtoffers geëist, hoewel Tom besloot om de bomen van iets dichterbij te gaan bekijken. Vervolgens zijn we in 4 groepjes met de boot naar de Pacific Ocean gevaren, doorheen het Mangrovebos. We hadden een gids meegekregen die ons verschillende vogels heeft aangewezen.

Toen kwam het moment  dat we de golven in de gaten kregen, onze broek uitgooiden en in een rechte lijn naar het water stormden.  De golven van de oceaan zijn iets heviger dan we gewend zijn in ons belgenlandje, maar daarin ligt net de charme van de plek. Het eerste uur hebben we allemaal samen tegen het water opgebokst, tot de vermoeidheid toesloeg. Op het strand, met zicht op de helderblauwe zee, wuivende palmbomen en het aangespoelde hout was genoeg plaats om schelpen te zoeken, uit te rusten of volleybal te spelen. ’s Avonds werden we met dezelfde boot terug naar het strand gebracht om de avond te eindigen met een heerlijke pizza. Een heerlijke dag voor ons allemaal, hoewel afscheid van dot prachtige land al lonkte. Maar daar denken we morgen pas aan…